Skaraborg Bussresa ”Vänern Runt”

Av on aug 15, 2018 i Rapporter |

Lörd/sönd 11-12 augusti gjorde vi vår traditionella bussresa, denna gång Vänern Runt. Vi var 46 st som rullade från Falköping vid 7 och första stopp var hos Hannu Olsson i Rudskoga, där vi intog Korv/öl i en underbar miljö med fordon/skrot i halva skogen….mycket sevärt. Vi forsatte till Gunnarskog där Grålledoktor Per-Åke Ivarsson och Stig i Risa mötte upp och vi åt Nävgröt & fläsk i Hembygdsgården. Vidare, och som Xtra hade Glenn  Eklund på vägen till Gunnarskog ställt ut 10-talet Grållar och en gammal brandbil utmed vägen där han bodde. Sen åkte vi till Per-Åke och kollade hans Grållar &  orginal-redskap. Kl 15 var det dags för besök på Arvika-Verken, där vi fick gedingen information om bl.a lastmaskinstillverkning. Vi bodde på hotell Bristol i Arvika  där vi åt  god Buffé och hade trevlig social samvaro.  Efter en god frukost fortsatte vi på morron till Arvika Fordonsmuséum. Sen bar det iväg till Åmål där Stig mötte upp med ”kaffekalas” i gammal miljö, och vi kollade  Åmåls Industrimuséum som låg i samma byggnad, därefter besökte vi Årbols Skolmuséum. När vi nu åter var hungriga åkte vi ner i Melleruds Hamn där det serverades en utsökt buffé på Sunnanå Restaurang. På hemvägen stannade vi till i Brålanda där  Dotorps Traktorveteraner  visade och berättade om sin fina maskinpark.

Ja detta blev en bra helg, Lindqvest filmade och jag tog kort till Grålle-albumen, så vi kan minnas tillbaka.

Och Ni alla  medlemmar i Grålle-Sverige, får här ett litet smakprov i Ferguson Magasinet.